Volçan Voyvodanın Katlettikleri

Ünlü eşkiya volçanın eşkiyalığı boyunca öldürdüğü adam sayısı belirsiz, yaptığı saldırılardaki öldürmeler bir tarafa işi bittikten sonra kendi adamlarını hatta yakın arkadaşlarını katletletmesi volçanın ne kadar aşağılık biri olduğunu anlamamıza yeterli olur…

1-  Volçan 17 yaşındayken yaşadığı köyün en üst mertebeye sahip ağalarından birini öldürüp İstanbul sultan ahmete kaçtı. Bu volçanın ilk adam öldürmesiydi.

2-  İstanbul’dan Selanike vapur yolculuğu sırasında yaşlı yunan stavros ile tanışır. stavros volçana elindeki define haritasından bahseder, bazı kaynaklara göre roma bazılarına göre pers dönemine ait haritanın Bulgaristan Troyan kenti yakınlarını gösterdiği bu bölgeyi bilip bilmediğini sorar. volçanda avucunun içi gibi bildiğini söyler. Sonra birlikte Bulgaristan yolunu tutarlar. Aramaya baharda başlayıp eylül ayında hazinenin saklı olduğu odayı bulmuşlar.  içeride 193 külçe altın  her biri 15 kilo.  Daha sonra volçan hazinenin yarısını stavrosa vermek istemeyip  oracıkta öldürmüş.

3- Eşkiyalık yaptığı dönemde büyük bir soygun yaptı,  soygundan sonra altınları arnavutlara taşıttı. altınlar mağaraya  yerleştirildikten sonra mağara uzun çalışma sonucu kapatıldı. zavallı arnavutları korkunç akıbet bekliyordu hepsinin boğazlarını keserek katletti.

4- Volçan en  güvendiği adamı bilgin Nikola yı yurt dışından getirtti, Nikola şık kıyafetler giyen tertipli bir adamdı,  volçan elindeki altınlara pazar arıyordu, volçan bu adamı Rus kralının yanına gönderdi, Nikola döndüğünde kralın  altınlara bakmak için bir adam göndereceğini söyledi. 3 yıl geçti ama volçanın beklediği adam gelmedi.  volçan çok sinirleniyordu, her sinirlendiğinde çete üyelerinden birine palasıyla bir vuruşta kafayı gövdeden ayırırdı, bunu  çok kişiye yaptı, toprağı hafif olsun.

5- 1806 yazında Manuk beyi soyduktan sonra tüm altınları alıp sonra onu katlettik. Onunla ermeni köyü yakınlarında karşılaştık. Kaçan faytonuna ve 32 adet yüküne el koyduk. Paraları ve malları ermeni köyünün üst tarafında bir mağaraya gizledik. 4 atı olan faytonu orada boşaltıp serbest bıraktık. Bir süre önce sarraf Yakoyu da soymuştuk. Ondan 70 okka altın aldıktan sonra Onu da katlettik ve paralarını da faytonun oraya bıraktık. 1811 yılında 6 at yükü bir hazine soyduk, onları da faytonun oraya koyduk. gurupta 12 Türk vardı. Volçanın kendilerini katletmesinden korkup 1817 yazında kaçtılar.

6- Bir gün şafakla beraber yola koyulduk bir ara gurubun en önüne gelerek geriye döndüğümde 300 atlı süvari grubun üzerimize doğru hızla at sürdüklerini fark ettim. değirmenin üst tarafına dönerek patika yoldan hızla ileri fırladım adamlarımda beni takip etmekle vakit kaybetmediler poyraz istikametinde at sürerek kara orman mevkisine geldik buraya pusuya yattık ve gelen grubu kara orman mevkinde yenerek katlettik bu arada 5 kişi kayıp verdiğimizi öğrendim pek çok ganimetin yanında 300 at sahibi olmuştuk.

7- Değirmenle dere arasına sofra kaya adı verilen ve üstüne yontma taşlardan 3 merdiven ile çıkılan üç basamaklı sofra kayamız vardır . daha sonra sofra kayanın doğusuna gelen ilk tepeyi aştık ve kazan dereye vasıl olduk. burada konakladık geceli gündüzlü tam 28 gün çalıştık burada bana ihanet eden 8 kişiyi katlettik ve silahları ile beraber emanetlerin üzerine gömdük.

8- Sivri uzun tepeye vardığımızda bu tepenin adını hazan dağı adını verdik. Bu hazan dağının tepeden aşağıya 11 kat mağarası vardır. Bunlara içinden inilir ve çıkılır. Ana giriş kapısı dağın zirvesinde çakıl dolu çukurun içindedir. Üstten 8-9-10-11. Katlara yükümüzü koyduk. Buradaki yüklerimiz ağırdır. Sandıklar, kazanlar, kılıç sandıkları, mal sandıkları ile doludur. Yaşadığımız obalaşmanın en yüklü hazinesi burada olup ve burayı yapan bunları saklayan 91 kişilik mahiyetimi öldürüp buraya çakılın içine gömdük ve oradan yine ayrı yollara devam etmeye başladık.

9- Akşam gün batarken vezir köprüsünden geçtik vezir hanlarına konakladık bol tavuk eti yedik şarap içtik eğlendik, sabah olunca çimenika kalesine vardık bu kalede ağzına kadar dolu kör bir kuyu ile ortada bir sandık dolusu altınımız bulunan 7 adet yar yaptık sonra bize yardım eden hancıyıda öldürerek kuyuya attık, kuyunun üstü taşlarla örtülü olup zahmeti gerektirir ağzı dört köşe olup 21 kulaç derinliğindedir.

10- Türk Zaptiyeleri bizi sıkıştırdığında 3 ay yerimizden kıpırdayamadık. Burada Sarsamka Papazını öldürdük. Bize hainlik yaptığını düşündük öldürdük.

Not: Öncelikle burada aydınlatmamız gereken bir konu var. Herkes volçanın soygunlar yaparak büyük altınlara sahip olduğunu düşünür  evet soygunlarla ciddi birikim yaptı fakat volçanın büyük hazinesi Yunan stavrosa ait define haritası ile buldukları tanesi 15 kilo toplam 193 külçe ile başladı Osmanlı kervanları ile devam etti.

Evet arkadaşlar, bulgarlar böyle bir adamın heykelini dikti ne tuhaf iş.